Olasz Sonkás Budán - egy falatnyi menyország

Posted by on 1/29/2008


Tegnapp épp zöldségeket vizslattam a Fény utcai piacon, nomeg egy fogyókúrázó kolléganőmnek kellett volna felhajtanom egy fél grillcsirkét, amikor megjelent előttem a Paradicsom. A Paradicsomnak kéremszépen zöldes? fából készült cégére van, és mindenféle sonkát és szalámit árul. Óvatosan közelítettem, az ilyen paradicsomi látomások ugyanis könnyen szerte tudnak foszlani, ha az ember hirtelen rájuktör. Na ez nem foszlott.


Nem jártam még a Dolce gasztronómiában, se a Gianni művek kis boltjában, így az ottani felvágott-kínálatról nyilatkozni nem tudok, de itt úgy éreztem magam, mint aki hazatalált. A pultok telis tele mindenféle finomabbnál finomabb közép-olaszországi csodával, sonkák, kolbászok, szalámik, nyamm. Az eladókislány rendkívül kedves, és tényleg hozzáértően szeleteli a pármai sonkát. (A CORÁban volt hogy párizsi vastagságú szeleteket kaptam :( ) Elmondta, hogy fél éve nyílt az üzlet, (nem is értem, hogy nem vettem észre előbb) és hogy rendszeresen járnak Olaszországba friss árúért. Tegnapi zsákmányom egy kis pármai sonka volt, (mi más) kis balzsamecetben érlelt rózsaborsos prosciutto crudo, valamint egy kevéske szarvasgombás vaddisznószalámi.


Olaszországban méltán az Emiglia Romagna, Toscana és Umbria tartományaiból származó hentesárú a leghíresebb. Ezek közül is a Pármai sonka, melynek jellegzetessége, hogy csak speciális disznófajták húsából készítik, amiket a parmezán gyártásakor visszmaradt savón hízlalnak. Ettől a hús íze annyira jellegzetes lesz (az olaszok szerint édes, szerintem sós :)) hogy gyakorlatilag egyáltalán nem kell fűszerezni csak tengeri sót és fekete borsot kap kicsit. Ezután a Pármától délre található Langhirino környékén szárítják őket teljes egészében a sós tengeri levegőre bízva ezt a feladatot. Az érlelés több hónapig tart, a pármai amit tegnapp vettem 18 hónapig érlelődött például.


Toszkána és Umbria híres továbbá kolbászairól szalámiairól, melyek sokszor vadhúsból készülnek, például vaddisznóból, szarvasból. Mindkét vidéken bőven terem szarvasgomba, így azt is előszeretettel használják ízesítésre. Umbria ilyentéren leghíresebb városa Norcia, ahol Itáliaszerte a legszuperebb felvágottat árusító üzletek találhatók. Innen is kapta nevét (ha jól tudom) a norcineria, azaz a felvágottakat árusító csemegebolt.


Naszóval, ezután a kis összefoglaló után, ha valaki kedvet kapott Látogasson el a Fény utcai piac legfelső emeletére, és keresse a Sonkás üzletet. (ez a neve: Sonkás) A fent említett területek mindegyikről található sok-sok finomság, de lehet kapni Serrano sonkát, vagy éppen magyar típusú "Ungherese" szalámit is. Utánanéztem, Olaszországban magyar típusunak azt a szalámit nevezik, amiben nagyon finomra van darálva a hús, és egészen kis darabok vannak benne, szemben például a milánió típussal, ahol a darabok nagyobbak a durvább darálás miatt.


Mindenkinek jó étvágyat és jó vásárlást.

7 Comments

Doctorpepper írta...

hát ez nagyon jó hír! már csak az érdekelne, hogy milyenek az árak?

fakanál írta...

szép a fotó! jelentem: a Corában azóta megjavultak, ha éppen van pármai sonkájuk, vagy bármilyen más hasonló, vékonyra szeletelik.

Fűszeres Eszter alias Fűszer és Lélek írta...

Egy kis munkahelyi ebéd :-)

CookingStar írta...

Az árak.. hááát, az ilyen dolog sosem volt olcsó.:) a pármai 6ezervalamennyi/kiló, de vannak olcsóbbak pl a San Daniele és tarsai, és ők is nagyon finomak.. Meg ezekből tényleg elég egy nagyon vékony szelet mert elég intenzív az ízük.. a különlegesebb kolbászok is 6-7000/kiló..

Fakanál!

Igen azóta nekem is voltak jobb tapasztalataim, bár ami idegesít hogy sokszor tiszta zsír, mert az eleje mondjuk a sonkának, és igaz megmutatják, hogy kérem-e így is, de az 5 centi vastag zsíros szélét nem szednék le, pedig ez olaszországban kérés nélkül természetes, hogy a húsért fizetsz.. nem a zsírért.. na mindegy..:)

Rita írta...

Gianni üzletében is elég jó a kínálat :) Nem tudom ebben az üzletben milyenek az árak, de Gianni-nál nem épp a földön járnak.

CookingStar írta...

Rita!

Azt sejtem!
De azért ezek a dolgok Olaszországban sem olcsók. Nem emlékszem pontosan de nekem olyan 23-26 eur/kg ár az ami rémlik pl sonkára.. Majd megkérdezzük Dolce Vitát, ő biztos naprakészebb. :)
S mivel ezeket onnan hozzák, még ha nagykertől is, plusz szállítási kültség etc.. szal sajnos ennyibe kerül:(

Doctorpepper írta...

persze persze, olcsóra nem is számítottam, csak néha megesik, hogy az ilyen különleges üzletek nem kicsi felárral dolgoznak, de amit írsz, az teljesen jó szerintem! köszi!

Related Posts with Thumbnails

web track

search / keresés