Nyarat akarok - Vérnarancs Granita

Posted by on 2/01/2008


Nem olyan rég Dolce Vitánál olvastam a zöldalmás granita (jégkása) receptjét. Akkor eldöntöttem, hogy megpróbálkozom én is valami hasonlóval, hiszen a pár nap napsütés előcsalogatta belőlem a nyár és a Szicíliai nyaralás emlékeit. Való igaz, Dél-Olaszországban lépten nyomon jégkása árusokba botlik az ember. Tömérdek ízben, egyik finomabb mint a másik, mind olyan, mintha az ember jeges gyümölcsöt szopogatna. Emlékszem, mikor Agrigentonál kaptattuk fel a dombra a Valle dei Tempi-ben életmentő volt egy kis pohár citromos jégkása a 40 fokos déli napsütésben. Az ottaniak legalább fel vannak készülve ilyesmire, emlékszem a kétliteres ásványvizet is mélyhűtőből árulták. Olyan meleg volt, hogy a masszív jégtömb fél órán belül langyosra olvadt.


Bevallom sohasem készítettem még fagyit. Szüleim a rendszerváltás idején részt vettek az akkori fagylaltgép örületben, de valahogy a kis keverőmasina sehogy sem akart jól működni. Egy ideig a fagyi nem akart benne megdermedni, vagy ha leállították a keverést egy kökemény kezelhetetel tömbbé fagyott az egész. Egyetlen jeges csokifagyiszerű szerzemény után fel is hagytak a kisérletezéssel, és szanálták a kis fagylaltgépet. Ha jól körülnéznék, talán még ma is megtalálnám valahol a padláson, így 18 év után...


Szóval, ilyen háttérélményekkel számomra a fagylaltkészítés mindig is valami rettentő bonyolult, misztikus műveletnek számított, de DV leírása alapján olyan pofonegyszerűnek tűnt, hogy gondoltam belevágok. Csak éppen zöldalma nem volt itthon soha :) Aztán amikor a VKF-hez igyekeztem zöldségeket beszerezni láttam meg a nagy kupac vérnarancsot. Újfent gyermeki emlékek törtek rám, a vérnarancs ugyanis kincs, kéremszépen, nem lehet csak úgy lépten nyomon ráakadni. Én például évek óta nem ettem, nem is nagyon láttam. Jelenlétét égi jelnek tekintve úgy döntöttem ő lesz a fagylaltkészítési kísérlet áldozata. Elvégre nem mindennap özönlik el az embert a gyerekkori emlékek, pláne párosan :)


Hozzávalók (DV szerint 6 személyre, de úgy látszik, még nem találkozott velünk, mi ketten bepusziltuk az egészet :) )


2,5 dl víz

5 ek cukor

4-5 vérnarancs

1 lime (citrom éppen nem volt itthon)


1. A vízből és a cukorból szirupot főzök közben hozzákeverem egy narancs lereszelt héját. Ha felforrt, hűlni hagyom. Ezalatt kifacsarom a narancsok és a citrom/lime levét, és a langyos sziruphoz keverem

2. Lapos, nagyobb felületű műanyag dobozba teszem, (hogy hamarabb megdermedjen) és beteszem a mélyhűtőbe. Ha elkezdett jegesedni, fél óránkánt egy villával felkavarom, majd ha már egész jeges csak összetörögetem.

3. Fagyasztás előtt érdemes hagyni, hogy egy kicsit kiengedjen, de minél hidegebb annál kevésbé érezzük édesnek. A képen a rögtön mélyhűtő utáni állapot látható, nem akartam, hogy szétfollyon, de persze így a szívószál inkabb csak dekoráció. Ha felengedett, már lehet szívni is, de olaszországban is adnak hozzá kiskanalat is mindig, szóval mi se szégyeljünk kanalazgatni.


Jó nyárvárást!

4 Comments

cukroskata írta...

Ez nagyon ígéretes :-)
Hol vetted a vérnarancsot? Én már 1000 éve nem láttam sehol.

CookingStar írta...

A fény utcai piacon is láttam néhány helyen,(Úgy látszik most sok vol egyidőben a nagybanin) de ezt speciel a Ferenc körúti Arany Alma zöldségesnél vettem, akikről irtam már valamelyik postomban. Erről jut eszembe még mindig nem néztem meg a pontos címet, a tűzoltő utcai postával van szemben a körút túloldalán.. így talán egyszerűbb megtalálni

cukroskata írta...

Köszi :-)

chriesi írta...

Ez jó ötlet, megcsinálom én is mert még rengeteg vérnarancsom van.

Related Posts with Thumbnails

web track

search / keresés